Pri predvianočnom uzatváraní zmlúv buďte ostražití

Autor: Roman Vavro | 22.12.2016 o 13:06 | Karma článku: 1,44 | Prečítané:  381x

     Vianoce klopú na dvere, akcie telekomunikačných operátorov vrcholia a vám končí zmluvná viazanosť. Je to nebezpečná kombinácia, ktorá neraz končí problémami.

     Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb (Regulačný úrad) každoročne upozorňuje, že obdobie posledných dní pred vianočnými sviatkami je mimoriadne rizikové pre uzatváranie zmlúv s telekomunikačnými operátormi. Vysvetľuje, že miera budúcej spokojnosti užívateľov vo veľkej miere záleží od zodpovednosti ich prístupu. Napriek tomu, krátko po novom roku sa na Regulačný úrad obracajú nahnevaní občania, ktorí sa cítia byť oklamaní a nevedia čo majú robiť.

     Asi to každý z nás pozná, vianočné sviatky začnú o niekoľko dní a mnohým z nás končí zmluvná viazanosť u telekomunikačného operátora. Reklamy telekomunikačných operátorov útočia na naše zmysli všade, kde sa len pohneme. Je to obdobie, keď môžeme uzavrieť novú - výhodnejšiu zmluvu, resp. dodatok k zmluve. Pred sviatkami je potrebné ešte povybavovať rôzne veci a nakúpiť si, aby sme mohli potom už nerušenie sláviť sviatky. Čím sú sviatky bližšie, tým sa zväčšuje pravdepodobnosť, že v dôsledku nepozornosti a nedostatku času uzatvoríme zmluvu neuvážene. Následkom neuvážene uzavretej zmluvy po čase zisťujeme, že nám služba z nejakého dôvodu nevyhovuje alebo prídeme k záveru, že ju vlastne ani nepotrebujeme. Časť z nás sa dá na tŕnistú cestu naprávania toho, čo sa ešte napraviť dá. Jednoduchšie je však problémom predchádzať, ako ich riešiť.

 

Ako predchádzať povianočným sklamaniam

     Pokiaľ vás osloví niektorá z ponúk telekomunikačných operátorov, tak sa vždy pred uzavretím zmluvy dôsledne oboznámte so všetkými podmienkami a cenami. Rozhodne sa nespoliehajte len na informácie z reklamy, z médií a informácie, ktoré získate napr. rozhovorom so „skúseným“ kamarátom alebo s predajcami služieb. Tieto informácie sú neúplné a úplnými z viacerých dôvodov ani nemôžu byť. Možno predchádzajúce riadky časti z vás navodili úsmev a položili ste si otázku, kto by takto ľahkovážne postupoval. Bohužiaľ skúsenosti Regulačného úradu, spotrebiteľských združení a združení operátorov hovoria aj o takýchto prípadoch. Pred rokmi sa mi po sviatkoch ozval novinár, ktorý ma informoval o tom, že jeho manželka v jeho neprítomnosti neuvážene uzavrela zmluvu s operátorom. Následne ma požiadal o informácie, ako má postupovať. Paradoxom je, že tento novinár pár týždňov pred tým písal článok na tému neuváženého uzatvárania zmlúv, v ktorom citoval naše upozornenia. Život píše aj takéto príbehy. Našťastie v prípade zmluvy uzatvorenej na diaľku alebo mimo prevádzkových priestorov operátora je možné od zmluvy odstúpiť do 14 kalendárnych dní.

     To, že pred uzavretím zmluvy je potrebné dôsledne sa oboznámiť so všetkými podmienkami a cenami som nespomenul náhodne. Podľa skúseností časť záujemcov o služby telekomunikačných operátorov si vôbec neprečíta dokumenty, na ktoré zmluva odkazuje a ktoré sú jej súčasťou. Operátor môže vydať všeobecné podmienky a cenník, ktoré sú súčasťou zmluvy. Zákon o elektronických komunikáciách upravuje, že povinné údaje „môžu byť uvedené v ktorejkoľvek súčasti zmluvy o poskytovaní verejných služieb vrátane všeobecných podmienok alebo cenníka; to neplatí pre údaje, ktoré musia byť výslovne uvedené priamo v písomnom vyhotovení zmluvy o poskytovaní verejných služieb“. Po tom, ako sa užívatelia služieb dostanú z nevedomosti do sporu s operátorom, cítia sa byť oklamaní a nahnevane tvrdia, že o takej podmienke nevedeli, nikto ich neinformoval, predajca im toto zamlčal alebo, že s tým nesúhlasili. Tvrdia, že si pred jej uzavretím zmluvu „samozrejme“ prečítali. Po krátkom rozhovore prekvapene „zisťujú“, že zmluva odkazuje na všeobecné podmienky a cenník, ktoré sú jej súčasťou a tieto dokumenty ani len nevideli.

 

Čo je potrebné uvážiť pred uzavretím zmluvy

     Zmluva má písomnú formu, ale meniť ju je možné aj inou formou, ak sa na tom zmluvné strany dohodnú. Nekonajte pod tlakom. Ak nemáte dostatok času, uzavretie zmluvy radšej odložte. Všeobecné podmienky a cenník si dôkladne preštudujte, dostupné sú aj na internetových stránkach operátorov. Prípadné nejasnosti si je potrebné vysvetliť pred uzavretím zmluvy. Môže sa stať, že sa stretnete aj s nečestnými obchodníkmi. Ak nemáte dostatok potrebných znalostí napr. na posúdenie parametrov služby, tak si nechajte poradiť niekým skúseným a od operátora nezávislým. Predídete tak možnému sklamaniu a nedorozumeniam s operátorom. Neskoršie tvrdenia, že ste o niečom nevedeli alebo s niečím nesúhlasili operátor zrejme nebude brať do úvahy. Ak vyslovíte nesúhlas s podmienkami zmluvy, tak operátor má zákonné právo neuzavrieť s vami zmluvu. Podpisom zmluvy zmluvné strany písomne deklarujú, že sú oboznámené s podmienkami a že s nimi súhlasia.

     Operátori obvykle ponúkajú výmenou za zmluvnú viazanosť rôzne benefity, ktoré sa môžu meniť dĺžkou viazanosti. Medzi benefity patria nižší poplatok alebo odpustenie poplatku za zriadenie služby, nižší poplatok za službu počas viazanosti, nižší poplatok za koncové zariadenie (napr. telefón) a podobne. Dôležité je vopred si premyslieť, či je pre vás vhodné dohodnúť si zmluvnú viazanosť, resp. uvážiť jej dĺžku. Jedným z dôvodov sú rýchle zmeny na trhu. Ak budete chcieť ukončiť zmluvný vzťah skôr, aj napriek zmluvnej viazanosti, bude to spojené so zmluvnou sankciou. Výnimkou sú prípady, kedy účastník môže odstúpiť od zmluvy bez sankcií, ktoré upravuje zákon o elektronických komunikáciách. Ďalším dôvodom je, ak sa plánujete v najbližšom čase presťahovať. Dobrým rozhodnutím sa vyhnete možným komplikáciám. V prípade služieb poskytovaných prostredníctvom pevného pripojenia nemusí byť možné preloženie služby na novú adresu a v prípade mobilných služieb nemusí byť dostupný signál, ktorý bude dostatočný na využívanie služieb. Zákon o elektronických komunikáciách medzi dôvodmi, kedy má účastník právo na odstúpenie od zmluvy bez sankcií neuvádza zmenu bydliska (presťahovanie) účastníka.

     Súčasťou zmluvy, ak s tým budete súhlasiť, môže byť dojednanie o tom, že v prípade sporu sa tento po vyčerpaní mimosúdnych spôsobov riešenia sporu bude riešiť pomocou rozhodcovského súdu. Nemenej dôležité je uvážiť výhody aj nevýhody riešenia sporov pomocou rozhodcovského súdu.

 

Na záver jedna užitočná pomôcka

     Ak hľadáte do domácnosti pevné pripojenie k internetu, tak to nemusíte robiť zložitým spôsobom, ale môžete použiť nezávislú a nekomerčnú internetovú aplikáciu - http://porovnavacinternetu.sk/ Aplikáciu pripravil pre širokú verejnosť Regulačný úrad v spolupráci s telekomunikačnými operátormi a neziskovou organizáciou. Prostredníctvom tejto aplikácie si rýchlo a jednoducho porovnáte všetky ponuky poskytovateľov pevného širokopásmového prístupu k internetu vrátane doplnkových služieb, ktoré sú dostupné na vami zadanej adrese. Aplikácia obsahuje informácie o poplatkoch, ktoré účtujú operátori a tieto sú pri každej ponuke započítané do tzv. „priemernej mesačnej platby počas doby 24 mesiacov“, na základe ktorej bude možné jednoduchým spôsobom porovnať ponuky s rôznou dobou viazanosti. Porovnať je možné samostatné služby pripojenia k internetu alebo v balíčku s inými službami pre domácnosti, ako sú hlas (telefónna služba) a televízia. Po zadaní adresy vám aplikácia zobrazí kompletnú ponuku operátorov dostupných na zadanej lokalite bez akýchkoľvek preferencií. Ponuky sú zoraďované vzostupne od najnižšej priemernej mesačnej platby. Zvoliť si môžete aj ďalšie možnosti filtrovania zobrazovaných údajov. Či je vo vašom prípade skutočne možné zriadiť si vybranú službu, alebo to z technických dôvodov momentálne nie je možné, si následne môžete overiť u operátora, ktorý službu poskytuje.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Sagan: Bol som zmierený s tým, že nevyhrám

Slovenský cyklista dokázal to, čo sa ešte nikdy nikomu nepodarilo.


Už ste čítali?