Volať späť na neznáme číslo je lákavé, ale...

Autor: Roman Vavro | 14.11.2016 o 14:14 | Karma článku: 10,46 | Prečítané:  8558x

Našli ste si v mobile zmeškaný hovor? Kladiete si otázky napr. kto mi volal? Nevyskytol sa problém s mojou objednávkou tovaru z internetového obchodu a pod?

     Takmer pravidelne sa objavujú správy o prezváňaní z rôznych čísel zo zahraničia. Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb (Regulačný úrad) a v minulosti jeho predchodca Telekomunikačný úrad SR pravidelne upozorňuje občanov, aby boli ostražití pri reagovaní na zmeškané hovory. V októbri na podobné prezváňanie upozornil aj jeden z mobilných operátorov, ktorý zaznamenal takéto praktiky z telefónnych čísel exotických krajín. Konkrétne išlo o Burundi a Nauru. Upozornenie zverejnil aj špecializovaný internetový portál, ktorý sa venuje mobilom a mobilnej komunikácii. Krátko na to zamestnanci Regulačného úradu zaznamenali podobné prezváňanie z čísla prideleného Marshallovým ostrovom.

 

O čo v praxi ide a prečo je potrebné na to upozorniť?

     Špekulanti pôsobiaci v „exotickej“ cudzine používajú na svoje obohatenie nazvime ho „automat“, ktorý je v podstate program náhodne generujúci telefónne čísla, na ktoré krátko zavolá. Motiváciou špekulantov sú platby za prichádzajúce hovory. Volané číslo len „prezvonia“ a na mobilnom telefóne obete ostáva správa o zmeškanom hovore. Špekulanti sa spoliehajú na to, že zvíťazí ľudská zvedavosť a neopatrnosť a obeť zavolá späť.

     Kritické je obdobie pred vianočnými sviatkami a pred, či počas leta. Pred vianočnými sviatkami si časť našincov kupuje darčeky prostredníctvom internetových obchodov sídliacich v zahraničí, alebo si rezervuje ubytovanie v zahraničí a pod. Pred a počas leta je obdobie dovoleniek, letných brigád v zahraničí a pod. Toto je často dôvod pre ktorý ostražitosť klesá aj u ľudí, ktorí sú za „bežných okolností“ ostražití. Zmeškaný hovor zo zahraničia roztočí motor myšlienok a obeť si začne klásť otázky, na ktoré nepozná odpoveď. Kto mi to volal? Nevyskytol sa problém s mojou objednávkou darčekov, s platbou za ne alebo s rezerváciou ubytovania? Niektoré obete reagujú preto, lebo v tom čase sa niekto z ich blízkych nachádza v zahraničí a dostanú strach, že sa im niečo stalo. Nezodpovedané otázky môžu spôsobiť, že obeť zavolá na neznáme číslo.

     Obete takéhoto konania si často neuvedomia, že volajú na číslo s predvoľbou inej krajiny, z akej očakávajú objednané darčeky alebo akú plánujú navštíviť alebo v ktorej sa nachádza niekto z ich blízkych. Po takomto hovore ostáva iba draho zaplatená životná skúsenosť. Regulačný úrad preto upozorňuje občanov, aby nereagovali na zmeškané hovory z neznámych telefónnych čísel, vyhnú sa tak nechcenému prekvapeniu vo forme vysokého účtu za telefonovanie.

 

Volanie späť na slovenské čísla alebo telefónne čísla krajín EÚ

     Okrem zmeškaných volaní z exotickej cudziny si môžete nájsť aj zmeškané volania zo slovenských telefónnych čísel alebo čísel z krajín Európskej únie, ktoré nemáte uložené v pamäti mobilného telefónu. Ak neberieme do úvahy, že môže ísť o zmeškaný hovor od známeho, ktorého číslo nemáte uložené alebo o hovor od vášho telekomunikačného operátora, banky, poisťovne, niektorého z úradov a pod., tak v každom prípade je to iná situácia, ako pri zmeškaných volaniach z exotickej cudziny.

     V čom je situácia iná? Najmä v cene volania a v ochrane pred neželaným volaním na čísla so zvýšenou tarifou (ľudovo nazývané audiotexové čísla). Volania do slovenských sietí alebo do krajín EÚ sú obvykle volania v rámci paušálu. Pri predplatených kartách je cena volaní  do sietí v EÚ rovnaká ako do sietí v Slovenskej republike alebo len mierne vyššia. V tejto súvislosti sa na mňa často spotrebitelia obracajú s otázkou, čo keby ma prezvonili zo slovenského audiotexového čísla? Ak by sa tak stalo a zavolali by ste späť, tak by sa vám v telefóne ozvalo upozornenie, že voláte na číslo so zvýšenou tarifou a pred spojením hovoru by ste toto volanie mohli ukončiť bez toho, aby bolo spoplatnené.

     Regulačný úrad myslel aj na takéto prípady a aj preto uložil telefónnym operátorom povinnosť zabezpečiť, aby sa po navolení čísla so zvýšenou tarifou ozvala volajúcemu hláska, ktorá ho automaticky upozorní, že volá na číslo so zvýšenou tarifou.  Sú to čísla z množín (0)900 xxx xxx, (0)97x xxx xxx a (0)98x xxx xxx. Okrem toho si môžete dať bez poplatku zablokovať odchádzajúce volania, SMS alebo služby multimediálnych správ (MMS) na tieto čísla. Týmito povinnosťami sa predchádza šoku volajúcich z vysokého účtu, ku ktorým dochádzalo po nechcených volaniach na služby so zvýšenou tarifou. Tieto povinnosti nadobudli účinnosť  1.1.2015, t.j. platia už takmer dva roky.

 

Ako sa brániť?

     V mnohých prípadoch mi novinári aj občania hovoria, že sa snažia získať informácie o telefónnom čísle, ktoré ich prezvonilo, na internete. Existuje množstvo slovenských aj zahraničných internetových stránok, prostredníctvom ktorých je možné zistiť ktorému štátu je číslo pridelené. Okrem toho sa tam nachádzajú postrehy a skúsenosti verejnosti. O svojich nepríjemných skúsenostiach sa poškodení takto vzájomne informujú a upozorňujú na pochybné telefonáty aj ďalších. Vzhľadom na to, že informácie pridáva aj laická verejnosť, tak tieto informácie môžu byť nepresné alebo aj nesprávne, preto je potrebné k týmto informáciám aj tak pristupovať.

     Najjednoduchšia a zároveň aj najúčinnejšia ochrana je nevolať späť na žiadne neznáme čísla. Ak volajúci niečo naozaj chce, tak zavolá opäť a vás to nebude nič stáť. Kto očakáva hovor zo zahraničia, mal by poznať aspoň predvoľbu krajiny alebo ešte lepšie číslo alebo okruh čísel, z ktorých môže byť uskutočnený takýto hovor a volať späť len na tieto čísla.

     Opakované hovory a prezváňanie z rovnakých telefónnych čísel je možné zablokovať v telefóne, zadaním čísel do čiernej listiny (black list). Ak telefón takú funkciu nemá, tak je možné stiahnuť si takú aplikáciu. Technicky menej zdatným môžu s riešením pomôcť na obchodných strediskách operátorov.

     Tu sa mnohí kladú otázku, nemôžu takémuto konaniu štátne orgány zabrániť? Zákonodarcovia mysleli aj na takéto prípady. Podľa § 41 ods. 4 zákona č. 351/2011 Z. z. o elektronických komunikáciách v znení neskorších predpisov „Podnik poskytujúci verejné siete alebo verejné služby je povinný na základe písomnej žiadosti orgánu činného v trestnom konaní a na jeho náklady, z dôvodu zabránenia podvodnému konaniu alebo zneužitiu, zablokovať prístup k číslam alebo službám poskytovaným prostredníctvom určitých čísel a zadržať platby za prepojenie alebo iné služby. Žiadosť obsahuje určenie obdobia, počas ktorého má takéto blokovanie trvať. Podnik nezodpovedá za škodu spôsobenú výkonom tejto žiadosti.“ V preklade do zrozumiteľnej reči to znamená asi toľko, že orgány činné v trestnom konaní (súdy, polícia) majú zákonné právo z dôvodu zabránenia podvodnému konaniu alebo zneužitiu uložiť telekomunikačným operátorom zablokovať prístup k takýmto číslam alebo službám a zadržať platby za tieto služby. Špekulantom tak zabránia pokračovať. Špekulanti myslia aj na to a používajú rovnaké čísla na takúto činnosť len krátko. V minulosti dostal predchodca RÚ od partnerského regulátora zo zahraničia spätnú informáciu, že čísla boli zablokované a príslušné orgány, ktoré vykonali v takejto firme raziu našli už len prázdne kancelárie. Z tohto dôvodu najjednoduchšou a zároveň účinnou ochranou je nereagovať na zmeškané hovory a nevolať na späť neznáme telefónne čísla. Ak niekto niečo od Vás skutočne chce, tak zavolá opäť.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Dobré ráno

Dobré ráno: Kičura nevie vysvetliť úplatky, ani zametanie stôp

Kajetán Kičura je vo väzbe od apríla.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Nie, demokracia nie je diskusia (komentár)

Vláda má plné právo prikázať očkovanie proti covidu.


Už ste čítali?